Een zeer handig middel voor marketeers is Remarketing. Door middel van Remarketing zorg je ervoor dat potentiële klanten jouw product of dienst niet vergeten. Men noemt Remarketing ook wel Retargeting. Gemiddeld gaat slecht 2% van de bezoekers over tot actie. Voorbeelden van deze actie is, door te bellen, een formulier in te vullen of een aankoop te doen. Uit onderzoek blijkt dat Remarketing 70% meer kans op verkoop geeft.

Wat is Remarketing nu precies?

Zodra mensen op de website zijn geweest, wordt er een cookie geplaatst. Door middel van deze cookie kan je mensen volgen op het internet. Op andere pagina’s worden dan banners getoond van de website waar de bezoeker op zat. Waardoor de bezoeker wordt herinnerd aan de eventuele aankoop die men hij/zij wou doen. (Remarketing)

Wat houdt de cookiewet in?

Volgens de gewijzigde cookiewet (maart 2015) moeten websites bezoekimageser informeren en moeten de bezoekers toestemming geven voordat zij een cookie of andere gegevens op de computer, laptop of mobiele telefoon plaatsen of lezen. Aan welke privacy voorwaarden je moet voldoen bij Remarketing campagnes hangt grotendeels af van de cookies die je gebruikt voor de Remarketing.

Een voorbeeld van een cookie zijn tracking cookies. Dit zijn cookies die binnen een domein of over verschillende domeinen worden gebruikt om het surfgedrag van bezoekers vast te leggen, zodat het mogelijk is om hen op basis hiervan gerichte content te tonen of aanbiedingen te doen. Je mag de cookies pas plaatsen, nadat de toestemming is verkregen.

Naast het toestemming vragen van de cookies moet je websitebezoekers ook nog informeren over de cookies die je plaatst en informeren wat je met die cookiedata doet, dus voor welke doeleinden je de cookies gebruikt. (Dirkzwager, 2015)

Bronnen: