De webinar die ik heb gevolgd gaat over hoe precies Google Analytics is. De webinar wordt gehouden door Amin Shawiki, directeur manager van MENA, en door Andy Gibson, hoofd van de media van Info Trust.

De webinar gaat vooral over hoe je de informatie van Google Analytics kan vertrouwen. De agenda van de webinar ziet er zo uit:

  1. Developing your digital analytics strategy
  2. Building a tracking plan for your website and mobile apps
  3. Common tracking pitfalls to avoid
  4. The testing process and recommended auditing tools

Het begin van de webinar bestond uit een oefening over marketingactiviteiten, online KPI’s en lange termijnplanning voor data. Het gaat erom dat het belangrijk is dat je een duidelijk doel hebt op onlinegebied, wat je strategie is en wat je wilt behalen.

Het is belangrijk om een online doel te hebben zodat je bedrijf ergens op kan bouwen. Daarna ga je verder kijken naar de website, de app etc.

Developing your digital analytics strategy

Zodra de doelen van een organisatie helder zijn, organiseren ze dit en maken ze hier een algemeen doel van, dit is stap 1. Bij stap 1 heb dus de informatie waar je data over moet gaan verzamelen. Daarna is het belangrijk dat je je KPI’s in een lijst zet, zodat je een soort wensenlijst hebt. Deze KPI’s moet je delen met je hele bedrijf zodat iedereen weet wat de doelen zijn.

Building a tracking plan for your website and mobile apps

Bij deze stap wordt het meer praktijkgericht. Het trackingplan maakt het overzichtelijker voor het marketingteam wat er moet gebeuren en waarom, maar ook voor de mensen die de websites en apps maken is dit belangrijk. Aangezien ze door middel van de tracking plan zien wat de moeten doen. Het gaat er dan echt om dat het er gespecificeerd staat zodat de webbouwers precies weten wat ze moeten doen.

Er zijn verschillende mogelijkheden (types) om je data te sorteren:

Schermafbeelding 2016-05-05 om 14.17.20

Google Analytics bestaat uit Dimensions en Metrics. Je hebt ze allebei nodig voor een goed overzicht van je data.

Common tracking pitfalls to avoid

Bij deze stap gaat het vooral over dat je kan achterhalen dat je data juist is, die je gevonden hebt in Google Analytics. Het kan bijvoorbeeld al fout gaan bij een niet juiste technische instelling. Er kunnen ook gegevens missen uit Analytics, dan mis je dus data.  =

Behalve de technische instellingen kan er ook iets fout gaan met de administratie van de data. Een voorbeeld hiervan is dat je de juiste filters instelt in Google Analytics. Een ander voorbeeld hiervan is dat het belangrijk is dat je de juiste tijdzone instelt. Als de tijdzone niet correct is, zal die in het rapport ook verkeerd zijn.

Ook in de campagne instellingen van je Google Analytics kunnen fouten zitten. Bijvoorbeeld is het belangrijk dat je Google Analytics en Adwords linkt, anders loop je namelijk gegevens mis.

Ten slotte kunnen er ook nog fouten komen in de instellingen van het rapport.

The testing process and recommended auditing tools

Er zijn meerdere manieren over hoe je Google Analytics kan gebruiken. Het is belangrijk dat je de tags controleert. Je kan Google tag manager downloaden, dit is een tool waardoor je controleert of de juiste code op je website staat.

Bronnen:

Advertenties